Mindfulness

Forskning har vist at Mindfulness meditationer eller det, at optræne bevidst og medfølende nærvær, er et uhyre effektivt redskab til mennesker med kroniske lidelser både fysisk og psykisk. Der er klart evidens for, at det at opøve denne specielle måde at være opmærksom på, kan lindre smerter, regulerer følelser, træne din opmærksomhed, afhjælpe konsekvenserne af stress og faktisk også få din krop til at hele bedre efter skader. Og det helt uden, at du skal andet at være dig selv.

Mindfulness holdet er derfor både for dig, der er udfordret af smerter, stress, bekymringer eller tankemylder og for dig er bare er interesseret i, at arbejde med en mere nærværende tilgang til livet. Gennem forskellige øvelser og meditationer træner vi, at være accepterende, venlig og rummende for det, der er til stede i krop og sind. Ved at arbejde med din bevidsthed og opmærksomhed i meditationsøvelserne, vil du optræne den egenskab, som vil gøre, at du kan leve dit liv nærværende. Du vil finde ind til egne ressourcer og få nuanceret de signaler din krop og dit sind giver dig. På den måde får du en bedre forståelse af dine egne mønstre og en ny måde at forholde dig til dem på.

Der er hver gang sat en time af til meditationer både i ro og i bevægelser. Holdet er for alle, med alle funktionsniveau og øvelserne kan tilpasse den enkelte. Det anbefales, at du øver meditationerne en gang om dagen derhjemme, og du vil få øvelser udleveret, som du kan bruge selv. Effekten af mindfulness kan man ikke forstå fuldt ved at læse om det, det skal opleves på egen krop gennem praksis.

Instruktøren er fysioterapeut Annette Riddersholm Nielsen.