Idrætsfysioterapeut

Mads David Thorsen

  • Fysioterapeut med speciale i idrætsskader
  • Præstationsfremmende træning
  • Fokuspunkt

Mail: mads@fysiomail.dk

FAGLIGE SPECIALER OG INTERESSER:

Mads har selv en baggrund fra idrætsverdenen, der bl.a. spænder fra badmintonspiller på subeliteniveau over fodboldspiller på motionistniveau og til ivrig motionsløber i dag. Erfaringer med såvel skader/behandling som optimering af præstationer har lagt bund for Mads’ store passion for arbejdet med idrætsskader – på elite- såvel som motionistniveau. Læs mere om Mads’ tilgang til idrætsskader og løbetræning nedenfor.

Mads har ud over arbejdet med idrætsudøvere over 12 års erfaring med klinikarbejde hvor han har lært at håndtere de fleste smerter/problemstillinger relateret til bevægeapparatet.

KURSER OG VIDEREUDDANNELSE:

  • Eksamineret Idrætsfysioterapeut, del A
  • Mulligan, intro samt del A
  • Løbeteknisk analyse
  • Correction Academy, SI led og fod
  • Specialtilpasset såler, Formthotics
  • Shockwave (ESWT)
  • Akupunktur

ERFARING:

  • Fysioterapeut for Team Danmarks afdeling i vest, 2013-2015
  • Tidligere tilknyttet Rocenter Århus – Elitekraftcenter Århus 2012-2015
  • Ledende fysioterapeut for GOG’s Ligaherrer i håndbold 2006-2008 samt 2015-2017
  • En del af sundhedsteamet omkring HC Odense’s Ligadamer i håndbold 2015-2017
  • Tidligere tilknyttet det danske atletik landshold 2012-2013
  • Ad hoc underviser på University College Lillebælt
  • Ad hoc undervisning i diverse løbeklubber i forhold til teknik og skadesforebyggende træning.
  • PowerBreathe (styrketræning af din indåndingsmuskulatur. Har hovedsageligt brugt det som præstationsfremmende træning til idrætsudøvere med diverse former for astma, men det kan bl.a. også bruges KOL patienter.)
  • Medudvikler af screeningsprotokol til HC Odense Håndbold’s ungdomsafdeling

FYSIOTERAPEUTISKE HOLD:

  • Knæ- og hoftetræning for begyndere og øvede
  • Rygtræning
  • Funktionel Træning (helkropstræning med fokus på funktionalitet og stabilitet)
  • Løbehold (med fokus på løbeteknik og stabilitetstræning)
  • Skadesforebyggende og præstationsfremmende træning til håndboldspillere og løbere.
  • Holdtræning på diverse virksomheder

IDRÆTSSKADER:

Min overordnet indgangsvinkel til arbejdet med idrætsskader, er at betragte hver enkelt skade som unik. Dette uanset hvilket ”navn/mærkat” man så ellers har fået sat på den skade (springerknæ, skinnebensbetændelse, tennisalbue etc.). Hver skade og hver skadet person er unik og skal behandles på det grundlag

Jeg har arbejdet med idrætsskader indenfor en meget bred vifte af idrætsgrene. Lige fra de store idrætsgrene som fodbold, håndbold, løb og badminton, over atletik, sportsdans og orienteringsløb og til bueskydning og paraatleter. Jeg har arbejdet med alle faserne i forbindelse med idrætsskaden; den systematiske screening, den skadesforebyggende og præstationsfremmende træning, behandlingen af de akutte skader og den lange, og til tider seje, genoptræning efter de mere komplicerede idrætsskader.

Efter at have lavet en grundig undersøgelse af dig og din skade, er det meget vigtigt for mig, at vi sammen får sat et mål for dig samt får kortlagt vejen til at nå det. Et mål og en vej der dels skal baseres på min vurdering af skadens omfang og hvad kræves for at blive denne kvit, dels på hvad du tænker der er realistisk for dig at yde i det forløb. Kort sagt vil jeg gerne følge dig tæt i hele forløbet.

Efter endt skadesforløb har jeg rigtig god erfaring med at følge mine patienter i rollen som en ”personlig fysioterapeutisk træner”. Det betyder at du, som patient, med jævne mellemrum (intervallet bestemmer vi sammen), kommer ind til mig til et slags ”eftersyn”. Et eftersyn hvor vi sammen tager en snak om: Hvordan går det? Får du vedligeholdt din skadesforebyggende og/eller præstationsfremmende træning? Skal denne progredieres? Føler du der er en skade/overbelastning på vej? etc. Kort sagt skal du se det som et tiltag, der både skal være med til at fremme din præstation samt nedsætte risikoen for at blive skadet. Mit mål er, at du når dine mål!

 

LØB

Hver 3. voksne dansker løber. Det er rigtig, rigtig mange. Og hver har sin helt egen teknik. En teknik man helt ubevidst har tilegnet sig helt tilbage fra ens barndom. Dette er dog ikke ensbetydende med at man ikke kan, eller skal, ændre på ens teknik. Det er med løb som med alle andre idrætsgrene; med dårlig teknik falder ens præstationsniveau og/eller man ligger i en øget risikogruppe for at blive skadet.

Jeg har arbejdet med løbeteknik på løbere på elite- såvel som på motionistniveau. Først og fremmest i forbindelse med at blive en aktuel skade kvit, dernæst som et skadesforebyggende tiltag og sidst som et præstationsfremmende tiltag. Det er ofte små ting der skal ændres for at gøre en forskel. Dog er det ofte ting der kræver tid og dedikation. Jeg vil gerne hjælpe dig hele vejen.