Gigthold

Gigtholdet er for alle med kroniske gigtsygdomme (leddegigt, rygsøjlegigt, psoriasisgigt, mm.). På holdet er der fokus på styrke, konditions og balancetræning. Træningen er opbygget som cirkeltræning, hvor hver øvelse tilpasses den enkeltes niveau, hvorved det, sikres at alle kan være med, uanset niveau.

Styrkeøvelserne er sammensat således at alle kroppens store muskelgrupper trænes. Mellem styrkeøvelser er der indlagt kondition og balanceøvelser. Til konditionsøvelserne bruges der stepbænke, trampoliner mm. Til balanceøvelserne bruges der balancebolde, vippebræt mm.

Ca. 2 gange om måneden laves der en træning som har større fokus på puls og styrke. Denne træning er styret af en fysioterapeut, som guider dig gennem alle øvelserne, og sikrer at du får optimal udnyttelse af alle øvelserne. Alle øvelser kan varieres så der tages højde for den enkeltes gigtsymptomer.

Der er mulighed for at træne to gange om ugen, hver tirsdag og torsdag fra 17.30-18.30.

Hvad er Gigtholdet?

Sjov og social træning med fokus på at øge både styrke og kondition – indeholder bl.a. cirkeltræning til musik samt råd og vejledning. Nogle gange mødes holdet efter træning for at gå ud og spise sammen.

Holdet er for unge mennesker med en kronisk lidelse og/eller smerter i led og muskler.

Du kan få tilskud fra det offentlige og evt. fra Sygeforsikringen Danmark hvis du har en henvisning til fysioterapi. Hvis du er berettet til vederlagsfri fysioterapi, er holdtræning også vederlagsfrit for dig.

Holdet ledes af fysioterapeut og tidligere Verdensholdsgymnast, Stig Buhl.

Læs også om vores gigttræning for unge mellem 18-45 her.