Selvom sommerferie og afslapning går hånd i hånd, er det en dårlig idé helt at droppe træningen. FysioDanmark Aarhus giver dig her nogle gode råd til, hvordan du udholder varmen og nemt holder dig i gang på ferien – også selvom du lader fitnesscentret blive hjemme.

 

Nu er der ikke længe til, at sommerferiesæsonen for alvor sætter ind, og mange tusinde danskere lægger benene op i havens hængekøje eller valfarter mod sydlige himmelstrøg. Selvom ferietiden er skabt til at lægge travlhed og hverdagsaktiviteterne på hylden, er det vigtigt, at du holder dig fysisk i gang – bare en smule. I hvert fald, hvis du gerne vil undgå at helt starte forfra, når hverdagen igen kalder.

Kroppen skal passes – ligesom dine tænder

Tanken om at træne, når det er allervarmest, kan virke uoverskuelig for de fleste. Men heldigvis skal der meget lidt til for at gøre en stor forskel for din krop, forklarer specialist i idrætsfysioterapi Morten Høgh fra FysioDanmark Aarhus:

 

”Det er jo ikke nødvendigvis på ferien, at man bliver stærkere, sundere eller virkelig gør en forskel, men det er ofte lettere at finde en halv time til lidt aktivitet når man ikke skal presse det ind mellem job, indkøb og tøjvask. Husk på, at vi alligevel børster tænder 2 gange hver dag for at holde tænderne ved lige og ved at lave en aftale med dig selv om at nå fx 30 minutter med fysisk aktivitet om dagen, kan du meget vel opleve at din krop og dit humør får noget ekstra ud af ferien. Det er ikke så meget, der skal til.”

 

Går op med dårlig samvittighed

Mange af os dropper allerede tanken om at ’gøre noget ekstra’ på ferien fordi vi véd at det kan være svært at holde motivationen. Et godt råd er at sætte et målbart mål op så du oplever, at du når målene hver dag. Det kan fx være at I går en tur i området efter aftensmaden, at du laver 100 knæbøjninger i løbet af dagen eller at du når 10.000 skridt på din skridttæller. Det er i mindre grad mængdenaf træning og i højere grad succesoplevelser, der motiverer dig til at nå dine mål hver dag på ferien.

 

Gør leg og bevægelse til en del af ferien

Det sværeste ved at kombinere ferie og bevægelse er, at vi som mennesker ønsker at komme væk fra hverdagen og slappe af. Derfor skal vi forsøge at integrere bevægelse på en sjov måde ved at arrangere udflugter eller oplevelser, hvori der indgår fysisk aktivitet:

”Lav noget, du kan lide, og uddeleger én dag til hvert familiemedlem, som kan foreslå en aktivitet. Laver I ting, som I kan lide at gøre i fællesskab, gør I det garanteret både i længere tid og har det sjovere,” forklarer Morten.

 

”Hvis I skal på badeferie, så kan I gå eller cykle til stranden, så er I allerede godt i gang. Lav konkurrencer, når I er på stranden; svøm om kap, løb om kap i vandet, leg med børnene i sandet, spil fodbold/volleyball, og vær aktiv. Så har du garanteret været aktiv i mere end de 30 minutter, som Sundhedsstyrelsen anbefaler,” forklarer han og foreslår, at man også kan udnytte ferien til at udfordre sig selv og familien lidt ekstra: ”Meld jer til noget, I ikke har prøvet før, tag på vandretur, en tur med mountainbiken eller ud at snorkle. Feriesteder vrimler ofte med gode aktivitetsmuligheder, så I kommer ud over jeres komfortzone og samtidig får en fed oplevelse.”

 

Hold fast i din træning, og bevar din muskelmasse

Sagt på godt dansk: Jo større muskler du har, jo flere kalorier forbrænder du uden at lave noget som helst på ferien. Derfor er det en god idé at holde sine muskler ved lige, da nogle af de positive effekter fra træning og fysisk aktivitet både fra udholdenhedstræning og fra styrketræning aftager i løbet af få uger.

 

Vi holder åben hele sommeren

Hvis du vil have flere gode råd eller har brug for hjælp til at komme i gang med træning, så er vi åben hele sommeren. Du finder os i Skejby, Risskov og Aarhus C – se mere på www.fysiodanmarkaarhus.dkeller bestil tid på 86 21 29 33 allerede i dag.